Gods toekomst

Week 52 – Ge-worden of ver-worden?

Nu ik dit schrijf staan de kerstdagen voor de deur en gaan mijn gedachten uit naar de geboorte van Jezus Christus in onze wereld, in ons leven. Hierdoor is er veel veranderd in ons leven, maar ook in de wereld. Door het kennen van God als Vader hebben we een heel andere kijk op de toekomst gekregen. Een toekomst die zo anders is omdat deze schepping Gods creatie is. Hij heeft dit alles ‘al scheppende’ tot stand gebracht, daarom zal Hij er ook op toezien dat alles volgens Zijn plan zal verlopen. Dat lijkt er soms nog niet op hoor ik sommigen zeggen, en dat kan ik me heel goed indenken. Want we roepen wel om vrede, maar creëren wij die ook?

Wat hebben wij van onze leefomgeving gemaakt? Is ons leven ‘ge-worden’ waar God naar verlangd of is het ‘ver-worden’ door de foute keuzes en zondige invloeden? Ik weet wel hier moeten we ons allemaal tegen wapenen. Maar kerst-feest in ons leven wil zoveel meer zeggen dan wat de commercie aan ons opdringt.

Nu je dit leest is kerst alweer voorbij en richten we ons op oliebollen en vuurwerk. Ook wel gezellig maar in gedachten ga je misschien toch al weer verder kijken. Wat brengt ons de toekomst? Hoe gaat het met de economie, onze gezondheid, relaties, kinderen, en wat ons ook maar bezighoud? Dan denk ik aan deze tekst:

“De Heer, zal je leiden, steeds weer opnieuw. In dorre streken les ik je dorst, ik schenk je nieuwe levenskracht. Je zult zijn als een rijk besproeide tuin, als een niet opdrogende waterbron” JESAJA 58:11 GNB.

Dit geeft een heel andere richting aan ons leven, omdat God ons leven wil leiden. En dat niet voor deze dag, maar ook de dagen daarna, steeds opnieuw! Waarom kiest God hiervoor, om de echte waarheid van de geboorte van Jezus in ons leven te bevestigen. Om al Zijn beloftes waar te maken. Maar, en dat is een serieuze vraag, dit moet je wel willen. Je zult je moeten openstellen voor Gods aanwezigheid in je leven. Hoe anders kan Hij je door Zijn heilige Geest leiden? Dat dit heel persoonlijk is besef ik me heel goed. Maar begrijp me goed;

‘de geboorte van Jezus in de ‘kribbe’ van ons hart, maakt ons voor ‘eeuwig’ anders. Het hecht ons ‘eindeloos’ aan God de Vader. En doet ons delen in ‘Zijn Toekomst’.

Dat is wat God aan het volk Israël beloofd heeft, maar ook aan ons en allen die nog gaan komen. Zie HANDELINGEN 2:39. Zo wil God ook de kracht van dit woord uit JESAJA 58:11 ons ten deel laten vallen. En dan zou ik zeggen, lees het nog meer eens, en nog eens. Misschien moet je dit opschrijven en bij je werkplek hangen of op een plek waar je er niet zomaar aan voorbij kunt gaan. Of ben je niet een dergelijk type die dit nodig vindt? Ook goed, maar plant het dan in je hart, dit is natuurlijk altijd de beste plek om Gods woord te bewaren. Daar, in je hart, heeft het de meeste kans om tot ontkieming te komen. Dan zul je zeker ontdekken dat je leven geen ‘opgedroogde bron is’, maar een rijk besproeide tuin.

Misschien denk je nu dit lukt mij nooit, ik heb het al zo vaak geprobeerd. Luister dan even heel goed, wanneer jij je best doet om een ‘geestelijk’ mens te zijn, zul je ontdekken dat je tegen jezelf strijd. Want wij kunnen geen geestelijke mensen worden, maar wij zijn het door ons geloof in Jezus Christus, punt uit. Dat we er niet altijd naar handelen, oké maar we zijn geen geestelijke mensen omdat we ons er ‘zo nu en dan’ naar gedragen. Ik begrijp heel goed dat het veel gemakkelijker is om uiterlijke godsdienstige zaken te verrichten, dan om God lief te hebben met alles wat in je is. Vgl. MARKUS 12:30-33. Natuurlijk is het geloof zonder ‘werken’ een werkeloos geloof. Zie JACOBUS 2:20. Dat God je leven wil leiden, mag best zichtbaar zijn. Misschien ben je dan niet altijd even populair, maar dan breng je wel Hét Licht in de duisternis. Dan laat je zien dat je ‘een rijk besproeide hof’ bent. En zou dat geen gunstige uitwerking op je omgeving hebben? Natuurlijk, dat kan niet uitblijven. Waar Gods Licht gebracht wordt in de duisternis van iemands bestaan daar komt herstel, rechtvaardigheid, daar ontstaat een innige relatie met God de Schepper. Dan is die levenstuin geen ‘naargeestig moeras’, maar een plaats waar nieuwe levenskracht de menselijke tuin een nooit opgedroogde Bron zal zijn.

Wanneer je nu naar jouw toekomst kijkt, kan daar mogelijk iets veranderen. Omdat je beseft, dat Gods Toekomst ook jou toekomst mag zijn. Probeer dit eens vast te houden, koester het maar, je zult het nodig hebben. Want de aardse toekomst ziet er niet zo rooskleurig uit. Volg het nieuws op TV en in de krant en je weet waar ik het over heb. Want: “Onze stad is immers niet blijvend, wij kijken juist verlangend uit naar de stad die komt. Laten we met Jezus’ tussenkomst een dankoffer brengen aan God: het huldebetoon van lippen die zijn naam prijzen, ononderbroken. En houd de liefdadigheid en de onderlinge solidariteit in ere, want dat zijn offers waarin God behagen schept” HEBREEËN 13:14-16.

Wie gehecht is aan deze wereld zal het ‘tijdelijke leven’ proberen uit te buiten, want dat is alles wat er dan is. Maar wie gehecht is aan het offer van Jezus Christus, zal weten dat de toekomst van God ons onmetelijke rijkdom zal verschaffen. Zie COLOSSENZEN 1:5 en 1 PETRUS 1:4. En dan zul je op een heel andere manier genieten van het tijdelijk leven, omdat hierin ook Zijn toekomst zichtbaar is.

Ga ze nu maar bruin bakken die oliebollen, en vier het maar samen met familie, vrienden en buren dat God ons gehecht heeft aan Zijn Toekomst. 

 

Voor meer studie

 

Maandag

1 Korintiërs 15:58

Wees standvastig en onwankelbaar

Dinsdag

Hebreeën 13:14

Wij kijken juist verlangend uit

Woensdag

Jesaja 43:25

Je misdaden tenietdoet

Donderdag

1 Thessalonicenzen 4:3

Dat u een heilig leven leidt

Vrijdag

Kolossenzen 1:21-23

Dan moet u blijven geloven

Zaterdag

Exodus 19:4

En je hier bij mij heb gebracht

Zondag

2 Timotheüs 1:12

Tot de grote dag aanbreekt

Maandag

Psalm 40:4

Hij gaf mij een nieuw lied

 


 


Ik wens je een fijne dag, Fred

Datum gemaakt: 22-12-2022
Versie: 6
Categorie: Kerst
  • Waardering
  • Hoeveel sterren geeft u dit artikel?