Blijf trouw

Week 31 - Je belofte houden

Zo trouw als een hond, wie kent dit gezegde niet? Er is een verhaal van een man die komt te overlijden. Maar zijn hond was altijd bij hem, er was een hechte vriendschap tussen die twee. Toen de man begraven werd schonk niemand aandacht aan zijn hond. Een paar dagen na de begrafenis miste men opeens de hond. Na lang zoeken zagen ze hem bij het graf van zijn baasje liggen. Wat men ook probeerde de hond wilde niet mee naar huis. Hij jankte van verdriet en dagen later vond men hem dood bij het graf liggen. De hond kon zich aan niemand anders hechten dan alleen aan zijn baas die altijd zo goed voor hem was geweest. Een triest verhaal maar het geeft wel aan wat ´trouw blijven´ kan inhouden.

Het woord trouw zal verschillende gevoelens bij ons oproepen. Dit heeft te maken met hoe we er zelf mee zijn omgegaan of hoe een ander ons hierin heeft teleurgesteld. Trouw is een belofte van de ene mens aan de andere, dat je iets doet of nalaat in overeenstemming met de gemaakte afspraken. Het is je houden aan alles wat je samen hebt afgesproken zonder water bij de wijn te doen. Wanneer we aan trouw denken kunnen we ons twee vragen stellen; ‘Zal de ander woord houden’, en ‘kan hij of zij het wel volbrengen’? Want, en dit moeten we nooit vergeten, trouw blijven is altijd afhankelijk van iemands oprechtheid en geschiktheid.

Wanneer God zegt dat Hij trouw blijft dan vinden we de vervulling hiervan volledig terug in het verlossingswerk van Jezus Christus. “Het was kort voor Pasen. Jezus wist dat voor hem het uur gekomen was om deze wereld te verlaten en naar de Vader te gaan. Hij had zijn vrienden in de wereld lief, en zijn liefde voor hen zou nu tot het uiterste gaanJOHANNES 13:1 GNB. Wat een geweldig voorbeeld van trouw blijven. Geen concessies, geen trouwbreuk, Jezus wilde ten koste van alles laten zien dat Zijn leven verlossing en vergeving bracht voor alle mensen. Met dit geweldige voorbeeld voor ogen worden we opgeroepen om trouw te blijven. Want trouw zijn zal de ‘kwetsbare heelheid’ bewaren tussen mannen en vrouwen tussen ouders en hun kinderen en tussen alles wat met relaties te maken heeft.

“Laten we daarbij de blik gericht houden op Jezus, de grondlegger en voltooier van ons geloof: denkend aan de vreugde die voor hem in het verschiet lag, liet hij zich niet afschrikken door de schande van het kruis. Hij hield stand en nam plaats aan de rechterzijde van de troon van God” HEBREEËN 12:2.

Om trouw te blijven, daar moeten we soms voor vechten en hard aan werken. We zullen bereid moeten zijn om die dingen op te geven wat onze band met die ander kan verbreken. Natuurlijk zullen er lastige zaken en problemen moeten worden opgelost. En je zult zo nu en dan het begrip verliezen vanwege de fouten van de ander. Trouw blijven is een leerschool naar geestelijke volwassenheid. Het zijn lessen in geduld, begrip en genade tonen.

Om hierin doeltreffend vol te houden, zegt Gods Woord, moeten we onze blik gericht houden op Jezus’ verlossingswerk. Maar zeker ook op de menigte geloofsgetuigen die ons omringen. Zie HEBREEËN 12:1. Hier worden de christenen bedoeld die trouw zijn gebleven ondanks de zware beproevingen van hun relatie met God en met hun naasten. Maar hun keuze is een voortdurende bemoediging voor ons allemaal. We zijn zeker niet de eersten maar ook niet de laatsten die strijd zullen tegenkomen in dit leven.

Kijk daarom naar Jezus en de geloofsgetuigen. Zij hebben gestreden en overwonnen. En hun getuigenissen zijn voor ons een doorlopende uitdaging om niet op te geven en trouw te blijven. Wat een inspirerend getuigenis. Hoe ziet ons getuigenis eruit?

Voor meer studie

 

Maandag

Hebreeën 11:16

Ze keken reikhalzend uit

Dinsdag

1 Korintiërs 5:6-7

U hebt geen enkele reden

Woensdag

Psalm 31:20-21

Voor wie schuilen bij u

Donderdag

Hebreeën 12:2

De blik gericht houden op Jezus

Vrijdag

Romeinen 6:19

Om heilig te leven

Zaterdag

Deuteronomium 32:39

Zie het toch in

Zondag

Johannes 4:10

Als u wist wat God wil geven

Maandag

Filippenzen 3:12

Maar ik houd vol

 

 

 

Ik wens je een fijne dag, Fred

Datum gemaakt: 5-2-2013
Versie: 3
  • Waardering
  • Hoeveel sterren geeft u dit artikel?